Czy niezarejestrowany znak towarowy podlega ochronie?
Rejestracja znaku towarowego jest najskuteczniejszym i najsilniejszym sposobem jego ochrony – ale nie jedynym. Pewne prawa do marki, zapewniające minimalny poziom ochrony, przysługują również w sytuacji, gdy nie została dokonana rejestracja znaku towarowego. Oba modele ochrony znaku towarowego znacznie różnią się między sobą. Poniżej przygotowaliśmy poradnik dotyczący zakresu ochrony niezarejestrowanego znaku towarowego, a także dokonaliśmy porównania dwóch rodzajów ochrony. Czy warto zarejestrować znak towarowy? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.
Ochrona niezarejestrowanego znaku towarowego
W przypadku niezarejestrowanego znaku towarowego przedsiębiorca może dochodzić swoich praw na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.
Obowiązkiem przedsiębiorcy w trakcie postępowania sądowego będzie udowodnienie, że to właśnie jemu przysługuje prawo do niezarejestrowanego znaku towarowego. Dla uściślenia – prawo do niezarejestrowanego znaku towarowego przysługuje przedsiębiorcy, który jako pierwszy zaczął go używać, z tymże używanie to nie może mieć charakteru wyłącznie symbolicznego.
Wykazanie prawa do niezarejestrowanego znaku towarowego jest wbrew pozorom zadaniem trudnym i wymagającym, co więcej, w zależności od okoliczności sąd może uznać, że przysługujące prawa do niezarejestrowanego znaku towarowego dotyczą wyłącznie niektórych produktów i na określonym terenie np. jednego województwa.
Ochrona zarejestrowanego znaku towarowego
Zgodnie z przepisami Prawa własności przemysłowej:
- przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej,
- prawa ochronne uzyskuje się na wskazane w zgłoszeniu towary oraz usługi – co ważne, nie muszą być one oferowane w dniu zgłoszenia,
- czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat od daty zgłoszenia, możliwe jest dalsze przedłużenie ochrony o kolejne 10 lat.
Porównanie zakresów ochrony znaku towarowego
Niezarejestrowany znak towarowy | Zarejestrowany znak towarowy |
ochrona nazwy firmy jest bezpłatna | konieczne jest uiszczenie opłat urzędowych |
wykazanie przysługujących praw wymaga przedstawienia dowodów potwierdzających, że przedsiębiorca jako pierwszy posługiwał się oznaczeniem – ochrona nie powstaje z momentem wpisu do CEIDG bądź KRS | wykazanie przysługujących praw w głównej mierze polega na przedłożeniu świadectwa ochronnego |
czas trwania ochrony nie jest ściśle określony, może powstać jeszcze przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej, ponieważ przysługuje od momentu rozpoczęcia posługiwania się oznaczeniem w sposób komercyjny, natomiast czas obowiązywania ochrony, co do zasady, będzie równał się okresowi posługiwania oznaczeniem | czas trwania ochrony wynosi 10 lat, liczony jest od dnia zgłoszenia, istnieje możliwość przedłużenia ochrony na kolejne 10 lat |
ochrona nazwy firmy ograniczona jest do terenu, w którym wykonywana jest działalność, choć możliwe jest udowodnienie, że działalność prowadzona jest na terenie całej polski | ochrona obejmuje terytorium całego kraju, w przypadku znaku unijnego terytorium 28 krajów unii europejskiej, a rejestracji znaku w trybie międzynarodowym wiązki krajów |
nie możliwa jest ochrona nazwy, która będzie używana dopiero w przyszłości | ochronić można oznaczenia, które będą używane dopiero w przyszłości |