Rejestracja znaku towarowego to ważny krok w drodze do budowy marki. Na naszym blogu wiele razy pisaliśmy, dlaczego warto zarejestrować znak towarowy, przestawiając konkretne powody. W dzisiejszym wpisie zajmiemy się omówieniem tematu z innej perspektywy – wyjaśnimy, ile tracisz nie rejestrując znaku towarowego.

Znak towarowy może zarejestrować Twój konkurent

Konkurenci nie zawsze działają uczciwie. Czasem, w celu rozwijania działalności gospodarczej, podejmują kroki utrudniające innym przedsiębiorcom prowadzenie firm. Niezarejestrowanie znaku towarowego nie oznacza, że właściciel marki jest pozbawiony ochrony. Oznaczenie może być chronione na podstawie różnych przepisów. Natomiast pełna ochrona uzyskiwana jest dopiero w momencie zarejestrowania znaku towarowego. Co więcej – często do udowodnienia swoich praw wystarcza przedstawienie świadectwa ochronnego.

Brak możliwości używania znaku ® zarezerwowanego dla podmiotów posiadających zarejestrowany znak towarowy

Podmiot, który posiada zarejestrowany znak towarowy może umieszczać w sąsiedztwie znaku towarowego literę “R” wpisaną w okrąg. Używanie symbolu bez posiadania zarejestrowanego znaku towarowego jest karalne.

W odróżnieniu od symbolu ®, znak TM, będący skrótem od angielskiego słowa „trademark”, mogą używać wszystkie podmioty, nawet te, które nie posiadają zarejestrowanego znaku towarowego. W pewnym sensie podnosi to prestiż i znaczenie marki.

Utrata praw do marki

Wyobraźmy sobie sytuację, w której jakaś firma rejestruje znak towarowy a następnie wysyła do Ciebie pismo, w którym domaga się zaprzestania używania marki. Czy oznacza to, że będziesz musiał zmienić oznaczenie, dzięki któremu Twoja marka jest rozpoznawalna? Oczywiście w takiej sytuacji nie należy wpadać w panikę. Natomiast udowodnienie swoich praw a także przeprowadzenie postępowania unieważniającego znak towarowy będzie skomplikowane i czasochłonne. Wszystkich tych niedogodności można uniknąć poprzez rejestrację znaku towarowego.

O autorze

Marek Czyżewski, absolwent Northumbria University, właściciel grupy PRAVNA. W ciągu 5 lat swojej działalności spółka zastrzegła ponad 1000 znaków towarowych swoich klientów. Wcześniejsza działalność, jako pierwsza w Polsce, zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji e-commerce. Jednak to Grupa Pravna ustanowiła nowe standardy skutecznej obsługi prawnej przez Internet.