Na świecie ochronie podlega ponad 20 milionów znaków towarowych. Czy jesteś pewien, że Twój znak towarowy nie narusza interesów żadnej firmy? A może powinieneś sprawdzić, czy prawa do Twojej marki nie są łamane? Ochrona znaku jest już niemalże obowiązkiem każdej firmy!

Jeżeli uważasz, że jest inaczej, to poznaj historię Pana Jędrzeja, który stracił firmę i wpadł w ogromne długi, które spłaca do dzisiaj, a wszystko przez zaniedbania związane z rejestracją znaku towarowego.

Jak małe zaniedbanie może doprowadzić do upadku dobrze prosperujący biznes?

Pan Jędrzej – przedsiębiorca z Krakowa z powodzeniem, przez 4 lata budował firmę produkującą i sprzedającą obuwie, którego świetna jakość powodowała stały wzrost zaufania klientów i coraz większość rozpoznawalność nazwy firmy oraz jej znaku towarowego. Profesjonalny sklep internetowy generował kilkadziesiąt tysięcy odwiedzin miesięcznie, a firma urosła w siłę, zatrudniając pod koniec jej działalności aż 40 osób.

Wszystko szło dobrze, aż do pewnego poranka, kiedy listonosz dostarczył Panu Jędrzejowi wezwanie do zaprzestania używania znaku towarowego od pełnomocnika konkurencyjnej firmy z tej samej branży, która posługiwała się nieco innym logotypem lecz taką samą nazwą. Wg pisma, Pan Jędrzej miał zaprzestać korzystania z marki firmy, a docelowo usunąć buty ze sklepu. Na domiar złego wisiał nad nim proces o odszkodowanie za bezprawne używanie marki firmy.

To brzmi jak zły sen dla każdego przedsiębiorcy, który przez kilka lat w pocie czoła buduje swój biznes, lecz niestety ta historia nie skończyła się happy endem. Mimo prób naszej pomocy okazało się, że Pan Jędrzej zbyt późno zaczął weryfikować sytuację i podjął działania związane z ochroną swojej marki. Sprawa była już tak daleko posunięta, że niestety mimo naszych usilnych starań firma została zamknięta, a Pan Jędrzej pozostał z ogromnymi długami.

Czy warto oszczędzać kilka tysięcy złotych, ryzykując setki tysięcy?

Przykład Pana Jędrzeja pokazuje, że nie warto odwlekać tak ważnych kwestii jak ochrona marki i zabrać się za to jak najszybciej, bo jest to kwestia która może przesądzić w przyszłości o być albo nie być firmy. Kilka tysięcy złotych wydaje się bardzo niewielką inwestycją w porównaniu z gwarancją bezpieczeństwa marki, jaką daje jej zastrzeżenie w odpowiednim czasie.

Dodatkowo, jeżeli już dochodzi do rozprawy, jej koszta są o wiele wyższe niż koszt zastrzeżenia znaku towarowego. Niestety wielu przedsiębiorców próbuje oszczędzać na takich kosztach jak zastrzeżenie znaku, mając niewielką wiedzę na ten temat, lecz gdyby temat był aż tak prosty, to rzecznicy patentowi nie studiowali by tematu całymi latami.

Jakich kroków należy dokonać, aby mieć pewność ochrony marki?

  1. Na etapie budowy firmy i marki, najlepiej jak najwcześniej, powinieneś sprawdzić sytuację na rynku, tj dowiedzieć się czy Twoja marka nie narusza praw innych firm do ich marek, zwłaszcza w zakresie praw, które wynikają z prawa autorskiego do logo oraz z prawa ochronnego do znaku towarowego.
  2. Przed zgłoszeniem powinieneś sprawdzić w Urzędzie Patentowym, czy nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, by zastrzec Twoją markę jako znak towarowy. Taką przeszkodą może być np. uznanie przez urząd patentowy, że znak towarowy zawiera elementy symboliczne, takie jak np. polskie godło czy herb miasta.
  3. Także po rejestracji powinieneś analizować sytuację prawną marki na rynku, tj. stale weryfikować czy nikt nie łamie Twoich praw do marki lub nie zgłasza podobnych znaków do rejestracji – wczesne wykrycie takich działań ze strony konkurencji da Ci możliwość reakcji w postaci sprzeciwu.

Pamiętaj o zagrożeniu, także z krajów Unii Europejskiej!

Należy pamiętać także o tym, że Polska należy do Unii Europejskiej, a więc istnieje na mocno konkurencyjnym, międzynarodowym rynku. To jeszcze bardziej zwiększa powagę sprawy, bo duża konkurencyjność zwiększa ryzyko protestów i zakazów stosowania podobnych nazw, zarejestrowanych jako znaki towarowe ze strony konkurencji.

Jeszcze większą uwagę powinny do ochrony swojej marki przywiązywać firmy eksportujące swoje towary do krajów unijnych, bo tamtejsze sądy bardzo dbają o interes lokalnych przedsiębiorców. Z drugiej strony rejestracja Twojej marki da Ci gwarancję ochrony przed innymi unijnymi konkurentami.

Czy jesteś w stanie przewidzieć przyszłość?

Każda firma rośnie we własnym tempie, czasami w mgnieniu oka malutki rodzinny biznes staje się ogromną firmą zatrudniającą kilkadziesiąt, czy nawet kilkaset osób… lecz wtedy często okazuje się za późno na organizację spraw związanych z rejestracją znaku, bo przebiegła konkurencja wykorzystuje nieuwagę.

Nie warto budować domu na bardzo słabych fundamentach, a tym jest właśnie rozwój firmy bez zabezpieczenia jej znaku towarowego. Niestety wciąż słyszymy o takich historiach, jak ta Pana Jędrzeja, dlatego jeżeli Twoja marka jest dla Ciebie istotna, to nie pozostawaj biernym i zweryfikuj stan prawny Twojego znaku.

Zaufaj PRAVNEJ

Od 2013 roku obsłużyliśmy już ponad 13700 klientów i zgłosiliśmy do zastrzeżenia ponad 1500 znaków towarowych, a liczba zastrzeżonych przez nas znaków w 2018 roku stanowiła aż 4% wszystkich znaków zastrzeżonych w Polsce.

Cały czas skupiamy się na tym, aby podnosić świadomość przedsiębiorców w zakresie ochrony marki, tym samym wspierając ich w bezpiecznym rozwoju biznesu. Tobie również pomożemy.

 

O autorze

Marek Czyżewski, absolwent Northumbria University, właściciel grupy PRAVNA. W ciągu 5 lat swojej działalności spółka zastrzegła ponad 1000 znaków towarowych swoich klientów. Wcześniejsza działalność, jako pierwsza w Polsce, zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji e-commerce. Jednak to Grupa Pravna ustanowiła nowe standardy skutecznej obsługi prawnej przez Internet.