Czy wpis do CEIDG daje prawa do ochrony marki?

Zdecydowałeś się założyć firmę, długo myślałeś nad jej nazwą i wreszcie oficjalnie zarejestrowałeś ją w CEIDG. Wydaje Ci się, że to wystarczy, by mieć wyłączne prawo do nazwy firmy? To mit! W bazie CEIDG widnieje nawet kilkadziesiąt firm o takiej samej nazwie. Jedynie rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym gwarantuje, że nazwa należy do Ciebie.

Wpis do CEIDG nie gwarantuje prawa do używania nazwy firmy

To częsty błąd początkujących przedsiębiorców. Są tak zaabsorbowani wizją nowości i próbą rozpoczęcia przygody, jaką jest założenie firmy, że nie zauważają zagrożeń, które na nich czyhają. A co może się stać, gdy nie zadbasz o bezpieczeństwo swojej marki? W bazie CEIDG wpisanych jest kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt firm z taką samą nazwą. Urzędnicy nie weryfikują nazw na etapie zakładania firmy. Istnieją też znaki towarowe, które rejestruje się w Urzędzie Patentowym. Jako znak towarowy można zarejestrować nazwę firmy, jej logo lub jedno i drugie. Działa zasada pierwszeństwa, czyli kto pierwszy zgłosi daną nazwę, posiada na nią wstępną ochronę. Jeśli rejestracja odbędzie się w Urzędzie Patentowym RP, ochrona przysługuje na terenie całej Polski. Ale można ją rozszerzyć o Unię Europejską, a nawet świat. Przy wyborze nazwy trzeba bardzo uważać. Może zdarzyć się tak, że na ten sam pomysł, co Ty wpadł ktoś w Australii, Chinach czy Kanadzie.

Konsekwencje braku zastrzeżonej nazwy

Zacznijmy od sytuacji, kiedy przedsiębiorca używa nazwy, która została już przez kogoś zastrzeżona. Nie miał wcale takich intencji, po prostu nie wiedział, że przed założeniem firmy warto sprawdzić w bazie znaków towarowych, czy dana nazwa nie jest już zarejestrowana. Pewnego dnia dostaje list, a w nim informację o “Wezwaniu do zaprzestania naruszeń”. Musi szybko zamknąć swoją firmę, bo nie ma prawa do rozwijania marki pod wybraną przez siebie nazwą. Może zostać też wezwany do zapłacenia odszkodowania za bezprawne używanie zastrzeżonego znaku towarowego.

Ten przypadek można rozszerzyć o kolejne konsekwencje. Zakładając, że w bazie CEIDG lub KRS istnieje kilkadziesiąt firm o takiej samej nazwie, a żadna z nich nie jest zarejestrowana w Urzędzie Patentowym, ktoś wreszcie może to zrobić. Dzięki rejestracji znaku towarowego będzie miał prawo do odszkodowań za naruszenie swoich dóbr. Są nawet specjalne firmy, w Stanach Zjednoczonych nazywane Trademark Trolls, które wyszukują niezarejestrowane nazwy i zastrzegają je na siebie. Następnie żądają od właścicieli tych marek wysokich opłat za licencję na korzystanie z zastrzeżonej nazwy. Koszty tych licencji to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Brak rejestracji znaku towarowego to zabieranie sobie szansy na rozwój

Jeśli nie zarejestrujesz znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, w każdej chwili możesz stracić dostęp do rynku i klientów. Działania nieuczciwej konkurencji doprowadzą do tego, że będziesz zmuszony zamknąć biznes z dnia na dzień. Straty będą ogromne. Policz, ile zainwestowałeś w firmę, w rozpoznawalność marki wśród klientów, ile wydałeś na marketing, banery, ulotki, stronę internetową. Szkoda byłoby to wszystko zmarnować przez swój jeden, prosty błąd. Bez rejestracji znaku towarowego nie ma mowy o spokoju i rozwoju biznesu. W każdej chwili do Twoich drzwi może zapukać listonosz z “Wezwaniem do zaprzestania naruszeń”. W takich warunkach nie da się budować dobrze prosperującego biznesu.

Czy wpis do CEIDG nie daje żadnych praw do ochrony marki?

Sam wpis do CEIDG czy KRS nie daje żadnych praw do używania danej nazwy. Na mocy innych przepisów to prawo przysługuje podmiotowi, który daną nazwą czy logo zaczął komercyjnie posługiwać się jako pierwszy. Ochrona bez rejestracji nazwy działa jedynie lokalnie, może być ograniczona nawet tylko do jednej ulicy. Do tego funkcjonuje jedynie w odniesieniu do konkretnych towarów lub usług. Problem polega też na tym, że w przypadku niezarejestrowania znaku towarowego, to na przedsiębiorcy spoczywa ciężar udowodnienia praw do marki.

Korzyści z rejestracji znaku towarowego

Rejestrując nazwę lub logo w Urzędzie Patentowym otrzymujesz gwarancję ochrony marki, a zasady jej działania są bardzo czytelne. Na świadectwie ochronnym widnieją informacje o tym, jaki znak został zarejestrowany, do oznaczania jakich towarów i usług służy oraz jego zasięg terytorialny. Wystarczy pokazać to świadectwo, a od razu potwierdza ono Twoje prawa do używania zarejestrowanej nazwy. Określony jest również czas ochrony – 10 lat. Nie musisz nic udowadniać, wysyłać pism, chodzić po sądach. Pokazujesz świadectwo ochronne i wszystko jest jasne!

Sprawdź, czy możesz zastrzec swoją nazwę

W Pravna Group zarejestrowaliśmy już ponad 3700 znaków towarowych dla naszych klientów. Jeśli chcesz zabezpieczyć swoją markę, zapraszam Cię na bezpłatną konsultację, podczas której zweryfikujemy, czy możesz zastrzec swoje logo – zachęca Karolina Bohdanowicz, ekspert ds. znaków towarowych w Pravnej.