Monitoring Znaku Towarowego

Czy jest konieczny?

To niezwykle istotne, by znak towarowy był oryginalny, a jednocześnie wyróżniał się wśród innych. Niestety w świetle przepisów obowiązujących w Polsce każda firma może zarejestrować znak towarowy podobny do już istniejącego. Zatem warto dowiedzieć się, z czego to wynika i jak zapobiec takiej sytuacji.

Poniżej znajduje się lista najważniejszych informacji dotyczących nowych przepisów prawa oraz sposób na to, jak zapobiec rejestracji znaku podobnego do już istniejącego.

1/6: Dlaczego od 15 kwietnia 2016 r. konkurencja może zarejestrować znak podobny, a nawet identyczny do Twojego?

Od dnia 15 kwietnia 2016 r. weszła w życie nowa procedura rejestracji znaków towarowych. Dotychczas Urząd Patentowy przed akceptacją zgłoszenia sprawdzał podobieństwo zgłaszanego znaku do tych zarejestrowanych wcześniej. Po zmianie przepisów Urząd przestał weryfikować znaki towarowe pod tym kątem i co gorsza nie wysyła informacji do właścicieli zarejestrowanych znaków o podobieństwach w późniejszych zgłoszeniach. Rodzi to poważne ryzyko, ponieważ jeśli nie będziesz monitorować sytuacji, konkurencyjna firma może zarejestrować znak bardzo podobny do Twojego. Przez to klienci zostaną wprowadzeni w błąd. Niestety zazwyczaj przedsiębiorca nie ma czasu na sprawdzanie zgłoszeń napływających do Urzędów Patentowych.

2/6: Czym jest monitoring i dlaczego warto monitorować znak towarowy?

Jak już wspomnieliśmy, Urząd Patentowy nie informuje o tym, że inne firmy zgłosiły logo identyczne z Twoim. Dzieje się tak, ponieważ podobieństwo nie jest już powodem odmowy rejestracji. W związku z tym, należy prowadzić samodzielny monitoring. To nic innego jak sprawdzanie w bazach urzędów patentowych nowo zgłaszanych znaków towarowych i porównywanie ich do własnego znaku. W ten sposób w porę uchronisz swoją firmę przed problemami związanymi ze znakiem towarowym.

3/6: Nie musisz tego robić teraz, ale…

Sposobem na niedopuszczenie do rejestracji podobnego logo jest wniesienie sprzeciwu przez właścicieli znaków wcześniejszych. W razie potrzeby możesz to zrobić w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia podobnego znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego. Zmieszczenie się w tym czasie jest bardzo ważne, ponieważ po jego upływie logo podobne do Twojego uzyska prawo ochronne. Możliwość wniesienia sprzeciwu zniknie. Jedyną opcją pozostanie wszczęcie osobnego postępowania w sprawie unieważnienia znaku towarowego. Jednakże do czasu unieważnienia Twoja konkurencja będzie mogła posługiwać się identycznym znakiem. Taka sytuacja może spowodować nieodwracalne, fatalne skutki.

4/6:
Czy należy monitorować także zagraniczne zgłoszenia znaków towarowych?

Odpowiedź na to pytanie jest zależna od profilu działalności i terytorium działania. W Polsce istnieją trzy systemy rejestrowania znaków towarowych:

  • krajowy
  • unijny
  • międzynarodowy

Dla wielu przedsiębiorców warto monitorować zgłoszenia zarówno w bazach polskich, jak i zagranicznych urzędów jednak nie jest to koniecznością. Monitorowanie może przysporzyć przedsiębiorcy sporych problemów, ponieważ ilość zgłoszeń jest ogromna. W związku z tym najlepiej zlecić monitoring profesjonalistom, bowiem posiadają odpowiednie narzędzia do prowadzenia tego typu działań. Będą sprawnie przeszukiwać bazy znaków towarowych i w razie potrzeby zareagują szybko, nie dopuszczając do zarejestrowania podobnego logo.

5/6: Co zyskasz, gdy zlecisz profesjonalnej firmie monitoring Twoich znaków?

Profesjonalna firma, taka jak nasza, korzysta z oprogramowania pozwalającego na sprawne zweryfikowanie zgłoszeń znaków towarowych. Wyszukuje podobieństwa pod kątem elementów słownych, jak i graficznych. System szybkiego wyszukiwania znaków pozwala niemalże natychmiast zareagować na konkurencyjne zgłoszenia. Co więcej, wszelkie odnalezione przez program zgłoszenia są weryfikowane przez naszych wykwalifikowanych prawników. Znaki są sprawdzane pod kątem podobieństwa w zakresie oferowanych towarów i usług. Ocenie podlega też ryzyko wprowadzenia klientów w błąd. Na podstawie zgromadzonych danych można oszacować szanse powodzenia wniesionego sprzeciwu

6/6: Case study, czyli przypadki, które musisz poznać, by być na bieżąco z ochroną znaku towarowego.
Warto teraz przytoczyć kilka przypadków, gdzie znaki towarowe były do siebie bardzo podobne. Głośna była sprawa konfliktu marki Grycan z siecią marketów Lidl. Wygląd opakowań lodów proponowanych w Lidlu był łudząco podobny do wyrobów marki Grycan.
Kolejny przykład z polskiego rynku to spór między Biedronką a Globi. W tym wypadku sprawa dotyczyła nie tyle samego znaku, co fragmentu tekstu. 

Poniżej kolejne przykłady na podobieństwo oznaczeń.
 

Widać, więc jak ważny jest sprawny monitoring, który pozwoli uniknąć ciągnących się przez lata spraw sądowych.

Ochrona interesów
Jeżeli znak towarowy zgłaszany do rejestracji był podobny do innego, Urząd Patentowy odrzucał wniosek. Zmieniło się to 15 kwietnia 2016, kiedy weszły w życie nowe przepisy. Aktualnie, podobieństwo nie jest już brane pod uwagę, co oznacza, że nawet identyczne oznaczenie dla towarów czy usług, mogą zostać zarejestrowane. Ponadto Urząd przestał informować właścicieli znaków o podobnych późniejszych zgłoszeniach. Jedynym rozwiązaniem tej sytuacji jest wniesienie sprzeciwu. Można to zrobić do trzech miesięcy od dnia ogłoszenia podobnego znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego. Jeżeli nie zdążysz tego zrobić w podanym terminie, jedyną możliwością będzie wszczęcie długotrwałej i kosztownej procedury unieważnienia identycznego logo.
W związku z powyższym, niezwykle istotny stał się monitoring znaków towarowych. Jest to bieżące sprawdzanie baz danych urzędów patentowych pod kątem nowo zgłaszanych znaków towarowych. Pozwala na szybkie wykrycie podobnych zgłoszeń i wniesienie sprzeciwu w odpowiednim terminie.

Prowadzenie samodzielnego monitoringu może być dla Ciebie bardzo trudne ze względu na ilość zgłaszanych znaków. Wymagana jest też sprawność w poruszaniu się po bazach urzędów patentowych w Polsce, ale i za granicą. Dlatego też proponujemy pomoc naszych doświadczonych prawników. Dzięki dostępowi do nowoczesnych narzędzi monitorujących będą w stanie sprawnie przeglądać zgłoszenia, jak również ocenić ryzyko ewentualnej kolizji, a następnie doradzą, jakie kroki należy podjąć, by ochronić interesy swojej firmy.

Podsumowanie

  • Prowadzenie monitoringu znaków towarowych jest bardzo ważne dla każdej firmy. Dlaczego?
  • Pozwoli w porę wychwycić próbę zarejestrowania znaku bardzo podobnego do tego, którym się posługujesz. W ten sposób Twoja firma oraz usługi lub produkty pozostaną charakterystyczne i rozpoznawalne.
  • Klienci nie zostaną wprowadzeni w błąd, co przełoży się na większe obroty.

Napisz do nas lub zadzwoń tel. 786 200 250 żeby porozmawiać.

O autorze

Marek Czyżewski, absolwent Northumbria University, właściciel grupy PRAVNA. W ciągu 5 lat swojej działalności spółka zastrzegła ponad 1000 znaków towarowych swoich klientów. Wcześniejsza działalność, jako pierwsza w Polsce, zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji e-commerce. Jednak to Grupa Pravna ustanowiła nowe standardy skutecznej obsługi prawnej przez Internet.