Powszechnie znana paremia wyraża jedną z podstawowych zasad naszego prawodawstwa: nieznajomość prawa szkodzi. Tymczasem dalej zdarzają się właściciele (zwłaszcza małych firm) korzystający z rad mecenasa Google. Jakie błędy popełniają najczęściej?

Skupmy się na 3 kwestiach, które dotyczyć będą następujących obszarów: struktury firmy, zawieranych umów i własności intelektualnej.

  1. Jaka działalność?

Świetny pomysł na biznes to zdecydowanie za mało. Zanim firma zacznie funkcjonować na rynku, musisz podjąć decyzję dotyczącą sposobu prowadzenia działalności. W naszym kraju możesz wybierać spośród kilku form, a każda z nich ma swoje wady i zalety.

Jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka cywilna? Rodzaj struktury firmy zależy od bardzo wielu czynników, które trzeba gruntownie rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Niewłaściwy wybór oznacza nader bolesne skutki: wysokie podatki, skomplikowane formalności czy większą odpowiedzialność. Przykład? Jednoosobowa działalność gospodarcza – rejestracja firmy jest wprawdzie stosunkowo szybka, prosta i tania, ale – uwaga – za każde potknięcie w prowadzeniu interesu odpowiadać będziesz całym swoim majątkiem dodatkowo w wielu przykładach spółka z o.o. jest dużo korzystniejsza pod względem podatkowym.

  1. Umowa? Umowa!

Umowy ustne mogą być wiążące, jednak z prawnego punktu widzenia lepiej, aby były zawierane w formie pisemnej. Ustalenia i obietnice przypieczętowane wyłącznie uściśnięciem dłoni to częsty błąd, wynikający z nadmiernego zaufania do partnerów biznesowych. Tymczasem w sytuacji konfliktu, czy po prostu niejasności spisana umowa pozwala udowodnić swoje racje i rozstrzygnąć wątpliwości.

Zadbaj więc o to, aby po zakończeniu ustaleń, wszyscy partnerzy zapoznali się z dokumentem i złożyli pod nim podpis.

  1. Własność intelektualna i ochrona marki

Budujesz wyjątkowy biznes? Zabezpiecz swoją własność – rejestracja znaku towarowego jest jednym z obowiązkowych działań początkującego przedsiębiorcy. Nazwa firmy, identyfikujące ją znaki graficzne, ale również oryginalny produkt, usługa czy technologia podlegają ochronie. Jeśli nie zadbasz należycie o swoją markę, może się okazać, że ktoś podszywa się pod Twoją działalność, czerpiąc profity z Twojej ciężkiej pracy.

Brak ochrony własności intelektualnej to błąd, za który można zapłacić wysoką cenę – znane są wszak przypadki, gdy oryginalna firma traciła prawo do wykonywania tego, co sama wymyśliła. Uzyskując prawo ochronne na określony znak towarowy, nabędziesz prawo do wyłącznego używania tego znaku w sposób zarobkowy lub zawodowy.

Zgubne skutki braku inwestowania w pomoc prawną – czyli pozorne oszczędności

Przedsiębiorcy nieczęsto zatrudniają prawników, a pojawiające się w firmach kwestie prawne i problemy związane z wykładnią norm zawartych w poszczególnych przepisach starają się rozwiązywać własnymi siłami.

Po pomoc fachowców sięgają zasadniczo w trzech obszarach: przy pisaniu pozwów sądowych, przy sporządzaniu umów handlowych i przy dochodzeniu własności.

Druga wyraźnie rysująca się tendencja, to angażowanie specjalistów, gdy problem już się pojawi i trzeba zażegnać zaistniały spór. Tymczasem bardziej racjonalne, jak również tańsze, jest odwołanie się do wiedzy radcy prawnego lub adwokata na etapie planowania przedsięwzięcia, a nie dopiero w trakcie jego realizacji, gdy zarysują się problemy wynikające, np. z nielojalnej postawy kontrahentów czy działań urzędów państwowych.

Oszczędzanie na profesjonalnej pomocy prawnej to oszczędzanie pozorne, gdyż skutki błędnych decyzji, zwykle związane  z brakiem wiedzy i doświadczenia w danym obszarze, słono kosztują.

Nie ryzykuj swojego biznesu – postaw na wsparcie profesjonalistów

Ciągłe zmiany przepisów dla firm wpłynęły na rynek usług prawniczych. Coraz więcej przystępnych finansowo ofert skierowanych jest również do małych i średnich przedsiębiorców, których nie stać na utrzymywanie w swoich strukturach działu prawnego.

Mając świadomość mankamentów naszego prawodawstwa, korzystaj z pomocy sprawdzonych specjalistów, w ten sposób zminimalizujesz ryzyko porażki Twojego biznesu.

 

O autorze

Marek Czyżewski, absolwent Northumbria University, właściciel grupy PRAVNA. W ciągu 5 lat swojej działalności spółka zastrzegła ponad 1000 znaków towarowych swoich klientów. Wcześniejsza działalność, jako pierwsza w Polsce, zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji e-commerce. Jednak to Grupa Pravna ustanowiła nowe standardy skutecznej obsługi prawnej przez Internet.