Jak chronić markę firmy

5 skutecznych metod o których nie miałeś pojęcia

O tym jak ważny jest wybór oryginalnej i chwytliwej marki nie muszę nikogo przekonywać. Co więcej, młodzi przedsiębiorcy są tego świadomi, inwestując duże pieniądze w usługi grafików i copywriterów. Zastanawiam się, dlaczego tak niewielu z nich dba o jej właściwą ochronę? Jeśli właśnie teraz myślisz nad rozpoczęciem nowego biznesu, zapraszam Cię do lektury artykułu, w którym przedstawiam 5 prostych metod, dzięki którym skutecznie ochronisz markę Twojej firmy.

Ryzyko tzw. kradzieży marki dotyczy każdego przedsiębiorcy, niestety niewielu zdaje sobie z tego sprawę. Tymczasem o ochronę marki należy zadbać już na początku swojej działalności. Zgłosiliśmy do Urzędu Patentowego ponad 1000 znaków towarowych, dlatego znamy najczęściej popełniane przez klientów błędy. Jednym z nich był właściciel start-up’u, który zainwestował dużo czasu oraz oszczędności w opracowanie nazwy oraz logotypu dla swojej firmy. Po 2 latach prowadzenia działalności, promocji marki oraz umacniania jej na rynku dowiedział się, że pod tą samą marką działa już inna firma. Niestety ze względu na brak zastrzeżenia marki, dochodzenie jego praw znacznie się skomplikowało.

Znane nam przypadki dowodzą, że pomoc specjalistów przydaje się nie tylko przy rejestrowaniu marki, ale już w momencie jej projektowania. Zastanów się nad wprowadzeniem w życie wskazówek, w jaki sposób skutecznie ochronić markę Twojej firmy, a jeśli uznasz to za pomocne – nad skorzystaniem z moich usług.

1/5:
Stwórz wyróżniające się logo

Logo stanowi najważniejszy wizualny element marki. Nie tylko przyciąga wzrok ale sprawia, że klienci kojarzą z nim Ciebie i Twoją firmę. Dlatego logo powinno być łatwe do zapamiętania oraz dostosowane do profilu działalności. Umieszczaj je na wszystkich swoich produktach, stronie internetowej, fanpage’u i korespondencji.

2/5:
Zastrzeż markę w Urzędzie Patentowym

Zdecydowanie najskuteczniejszą metodą ochrony marki jest jej rejestracja w Urzędzie Patentowym RP. Każda rejestracja potwierdzona zostaje tzw. świadectwem rejestracji. W tym dokumencie znajdują się wszelkie informacje o Twojej marce, które możesz wykorzystać w przypadku sporu sądowego. W szczególności jest to: potwierdzenie przynależności prawa do marki, data rejestracji, okres trwania ochrony oraz jej zakres. Z rejestracją marki związane są pewne opłaty, jeśli jednak Twoja działalność stale się rozwija, warto zdecydować się na ten krok.
Zaniedbanie rejestracji marki w Urzędzie Patentowym może skończyć się dla przedsiębiorcy poważnymi problemami. Pewnego razu zgłosił się do mnie przedsiębiorca, który od 8 lat prowadził dobrze prosperująca firmę. Otrzymał pismo z wezwaniem do zaprzestania posługiwania się jego marką, ze względu na to, że jest już ona zarejestrowana przez inny podmiot. Klient stanął więc przed wyraźnym widmem przymusowego zakończenia prowadzenia działalności pod pierwotną nazwą, jedynie przez zaniedbanie czynności rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

3/5:
Reaguj na każde naruszenie marki

Podejmij działania w przypadku każdej próby kradzieży marki. Odradzam jednak działanie na własną rękę. Zwróć się z tą sprawą do swojego prawnika, który powinien doradzić sformułowanie i nadanie pisma do naruszyciela, z żądaniem zaprzestania dokonywania naruszeń Twojego prawa. Jednak zlecając to prawnikowi zwróć uwagę na to, czy już wcześniej zajmował się takimi sprawami i nie jest to jego pierwszy raz. Pismo wysłane na firmowym papierze nada sprawie dodatkowej powagi.

4/5:
Spraw, by Twoja marka była rozpoznawalna

Może się wydawać, że to najtrudniejsza do zrealizowania wskazówka, jednak zdecydowanie warto wprowadzić ją w życie. Musisz zdawać sobie sprawę, że rozpoznawalność może przesądzić o losach Twojej firmy. Co więcej, jest w stanie skutecznie zapobiegać działaniom oszustów. W przypadku próby kradzieży marki, klienci dobrze znający Twoje produkty nie będą tak bardzo podatni na oszustwo. Spraw, by ludzie kojarzyli charakterystyczne elementy produktów: ich wygląd, kształt, kolorystykę, smak wyłącznie z Twoją marką. Z tego też względu odradzam próby oszczędzania na jakości oferowanych produktów oraz usług. Zastanów się co jest dla Ciebie ważniejsze: oszczędność czy utrzymanie stałych klientów.

5/5:
Zaistniej w mediach społecznościowych

Portale społecznościowe stały się tak istotnym elementem współczesnych mediów, że każdy przedsiębiorca zabiegający o klientów, powinien mieć swoje konto na Facebook’u. Podstawowym udogodnieniem tego typu portali jest łatwość w komunikowaniu się z potencjalnym klientem. Nie tylko pozwala to na szybkie udzielanie odpowiedzi na zapytania, ale także buduje zaufanie klienta do marki. Poprzez starannie prowadzony fanpage, który jest regularnie aktualizowany oraz wypełniony ciekawymi wpisami dopasowanymi do profilu działalności, stworzysz klientowi możliwość poznania Ciebie. W ten sposób możesz w łatwy sposób przeciwdziałać oszustom. Poza tym, przywołany Facebook oferuje usługę przyznania tzw. blue checkmark, czyli oznaczenia widniejącego przy marce, które potwierdza twoją autentyczność jako jej właściciela.

Kwestie dotyczące ochrony marki są bagatelizowane przez niedoświadczonych przedsiębiorców. Tymczasem to właśnie kłopoty związane z nazwą stanowią często przyczynę upadku firm. Z powyższego artykułu dowiedziałeś się między innymi, jak chronić markę sposobami pozaprawnymi. Zastanów się jednak, czy taki sposób ochrony jest wystarczający dla Twojej firmy. Wraz z jej rozwojem rejestracja znaku towarowego może stać się koniecznością.

O autorze

Marek Czyżewski, absolwent Northumbria University, właściciel grupy PRAVNA. W ciągu 5 lat swojej działalności spółka zastrzegła ponad 1000 znaków towarowych swoich klientów. Wcześniejsza działalność, jako pierwsza w Polsce, zajmowała się przygotowywaniem dokumentacji e-commerce. Jednak to Grupa Pravna ustanowiła nowe standardy skutecznej obsługi prawnej przez Internet.